XIV Ogólnopolski Zlot Szkół Sienkiewiczowskich Zamość 26 – 28 maja 2006

Po raz pierwszy na zlocie …

XIV Ogólnopolski Zlot Szkół Sienkiewiczowskich, w którym uczestniczyła nasza szkoła po raz pierwszy, odbył się w dniach 26 -28 maja 2006 roku w Zamościu. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie: Anna Bieniek i Aleksandra Szota oraz nauczyciele Agnieszka Garstka i Jadwiga Szota.
  Zamość jest od 1999 miastem powiatowym w województwie lubelskim, położonym na obszarze Padołu Zamojskiego nad rzeką Łabuńką, liczącym około 70 tysięcy mieszkańców.
    Zabytkowe Stare Miasto znajduje się na prawym brzegu rzeki, otaczają je tereny zielone (Planty, Park Miejski, Małpi Gaj, Ogród Zoologiczny). Zamość, nazywany Perłą Renesansu, Padwą Północy to idealne miasto twierdza, założone w 1580 roku przez Jana Zamoyskiego, wielkiego kanclerza koronnego. Zaprojektowany został przez włoskiego architekta Bernardo Morando, stanowi wybitne osiągnięcie urbanistyki renesansowej. Miasto otoczone jest pierścieniem fortyfikacji bastionowych z m.in. Bramą Lubelską i Lwowską Starą. W Zamościu znajdują się takie zabytki jak: pałac, ratusz, budynki Akademii, kolegiata, kaplica Zamoyskich, synagoga, kamienice podcieniowe wokół rynku.
   W 1992 roku Zamość został wpisany na listę UNESCO, jest członkiem Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa (OWHC).
W piątek- 26 maja 2006 roku, po całonocnej podróży pociągiem, gdy dojechałyśmy do Zamościa, na przystanku czekał samochód, który zawiózł nas do Szkoły Podstawowej nr 2 im. H. Sienkiewicza w Zamościu. Następnie wraz z innymi uczestnikami zlotu zostaliśmy zawiezieni do internatu, w którym miałyśmy mieszkać przez te dwa dni.  Przed godz. 14 w szkolnej stołówce zjadłyśmy przepyszny, syty obiad. O godz. 14.00 rozpoczął się uroczysty przemarsz uczestników zlotu ulicami Zamościa oraz gala inauguracyjna, na której odbyło się m. in. wręczenie Orderu uśmiechu dyr. Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej Panu Antoniemu Cybulskiemu oraz występy artystyczne uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Zamościu i koncert Polskiej Orkiestry Włościańskiej im. Karola Namysłowskiego
Następnie około godz.18.00 w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Zamościu odbyło się spotkanie z Panią Marią Sienkiewicz – wnuczką Henryka Sienkiewicza.
Po tych wspaniałych przeżyciach całego dnia zjadłyśmy kolację, a potem wróciłyśmy do internatu i poszłyśmy spać.
W sobotę - 27 maja 2006r. po śniadaniu uczestnikom zlotu zorganizowano wycieczkę po Roztoczu. Zwiedziliśmy Roztocze i Roztoczański Park Narodowy: Zwierzyniec, Górecko Kościelne, Krasnobród, przejeżdżaliśmy też przez Szczebrzeszyn Trochę się nam dłużyło, ale było warto się nudzić, ponieważ widok niesamowitego Roztocza jest czymś wspaniałym. Najpierw obejrzeliśmy przyrodniczy film, potem zaś rozpoczęła się ta upragniona wyprawa. Fauna i flora Roztocza to coś niezwykłego! Bardzo dużo zobaczyliśmy i na pewno zostanie to na zawsze w naszej pamięci. Po południu wszyscy uczestnicy spoczęli na polanie, piekąc kiełbaskę i popijając gorącą herbatkę z cytryną.
     Wieczorem na dziedzińcu szkoły podstawowej odbyła się uroczysta gala, na której przemawiali organizatorzy, zaproszeni goście oraz wręczano statuetki, ufundowane przez dyrektora muzeum w Woli Okrzejskiej. Byłyśmy bardzo zdziwione, gdy okazało się, że nasza szkoła z rąk Pana dyrektora Cybulskiego otrzymała statuetkę. Nie spodziewałyśmy się, było to dla nas wielkim przeżyciem!
Około godz. 20.00-23.00 była dyskoteka i spotkanie integracyjne. Upragniona zabawa. Było świetnie, poznałyśmy wiele osób, Panie zapisały wiele kontaktów do innych szkół. Wszyscy doskonale się bawili. Trochę było nam smutno, bo był to przecież ostatni dzień zlotu.
    W niedzielę - 28 maja 2006 po śniadaniu udaliśmy się na Mszę świętą do katedry, która oficjalnie zakończyła XIV Ogólnopolski Zlot Szkół Sienkiewiczowskich. Po mszy z przewodnikami zwiedzaliśmy starówkę: rynek, synagogę, mury obronne i podziemia. O godz. 12.00 było pożegnanie i wyjazd grup zlotowych. No i cóż, nadszedł czas odjazdu! Było nam bardzo smutno. Pobyt w cudnym Zamościu był wspaniały. Bardzo szybko minął czas zlotu. Bardzo dużo dowiedziałyśmy się, a ileż to cudownych miejsc zobaczyłyśmy! Gdybym miała jeszcze szansę wrócić tam z wielką ochotą wróciłabym w to najpiękniejsze miejsce!!!!!!
Każda szkoła miała ze sobą logo, swój znak rozpoznawczy. My jeszcze tego znaku nie mieliśmy, dlatego trudno nas znaleźć na zdjęciach. Ale w 2007 roku na zlot do Kołobrzegu pojedziemy już ze swoim logo. W czasie uroczystości Pan Antoni Cybulski otrzymał Order Uśmiechu – międzynarodowe odznaczenie nadawane dorosłym przez dzieci. Order ten Pan Cybulski otrzymał na wniosek uczniów szkół sienkiewiczowskich. Pierwszy raz miałam okazję widzieć na żywo, nadanie takiego orderu, a zarazem poznać osobiście człowieka, który taki order otrzymał. Uczestnicy zlotu wzięli udział także w wycieczce po Roztoczu  i Roztoczańskim  Parku Narodowym, a także byli w znanej w Polsce miejscowości – Szczebrzeszyn.
Niezwykłym przeżyciem było to, że mogliśmy osobiście poznać członków rodziny naszego patrona: jego wnuka Pana Juliusza Sienkiewicza i wnuczkę Marię Sienkiewicz. Uczestnicząc w spotkaniach z nimi, poznaliśmy fakty z życia Henryka Sienkiewicza, których wcześniej nie znaliśmy, o których wiedzą właśnie członkowie rodziny. Przybliżyło nam to postać naszego patrona.
Ważnym elementem zlotu była wspólna dyskoteka, na której mogliśmy się poznać z uczniami – rówieśnikami innych szkół, wspólnie się bawiąc. Bardzo przyjemnym przeżyciem i niezwykłym zaskoczeniem było wręczenie naszej szkole statuetki Kaganek oświaty, którą ofiarował nam Pan Antoni Cybulski.
Ze zlotu przywieźliśmy foldery, plakietki, wspomnienia oraz cenny nabytek – wpisy Pana Cybulskiego i Sienkiewicza do kroniki:
- „Z najlepszymi życzeniami dla „odkrytej” szkoły sienkiewiczowskiej” – Antoni Cybulski,  25-28.05.2006r.
- „Szkole Podstawowej w Wierbce – Kochajcie kraj” – Juliusz Sienkiewicz, Zamość, 27.05.2006r.